Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

To Hiort-Lorenzen-broer ved Randers og én ved Raakilde (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2014, 22:17 (3556 dage siden) @ KimC

Som man vil kunne læse sig frem til, er der tale om, at de to broer skal renoveres og at man i den anledning har fundet ud af, at det billigste vil være at rive begge broer ned og kun opføre én ny bro samt en forbindelsesvej.


Det er næsten synd, for det er meget tidstypiske broer, og ganske pæne. Men de kan vel ikke holde evigt.

Det er lidt underligt. Alle Hiort-Lorenzen-broerne på strækningen Randers-Aalborg er fra ca. midten af 1930'erne til ca. midten af 1950'erne. De to aktuelle broer bærer begge årstallet 1938. For mig at se er disse to broer ikke i dårligere stand end alle de andre tilsvarende broer på strækningen; men en broingeniør vil måske være af en anden mening.

Broerne må begge kun bære 8 tons.

Et par andre Hiort-Lorenzen-broer på strækningen har fået de bærende jernbetonpiller erstattet at stålkonstruktioner. Det gælder f.eks. bro 21148, der er beliggende i km ca. 231,1 ved det tidligere Raakilde Sidespor. Broen bærer årstallet 1939.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Bro 21148 i km ca. 231,1 ved Raakilde Sidespor mellem Støvring og Ellidshøj set fra syd 20. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak