Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-Tog linje M (Jernbanen i dag)

af steenth, 1/8 2014, 22:04 (3527 dage siden) @ Fysikeren

En primitiv og ikke helt præcis opmåling på kort siger mig, at en sådan kurve er helt nede på 200 meter i radius. Den snævreste kurve jeg lige kunne finde på S-banen er ved Emdrup, og den virker til at være omkring 300 meter. Så er du helt sikker på, at det ikke er for snævert? For det er vel klart den billigste og bedste løsning. Krydsning kan evt. klares med et midterliggende spor i tilknytning til forbindelsessporet på hver linje. Det kan så evt. udgøre et vende-, vente-, henstillings- og overhalingsspor med forbindelse til begge hovedspor i hver ende på, det skader næppe.

Jeg har ikke nogen ide, hvad kurveradius kunne blive der. 300 m skulle være minimum i hovedspor.

Spørgsmål om man skal bruge anden til end ved driftsforstyrrelser, flytning af materiel eller arbejdestog. Så vil et nyt midterliggende være noget overkill.

Men ellers synes jeg at midlerne kunne bedre på andre forbedring af S-togsnettet. Fx transversaler flere steder, hvor det kunne hjælpe driften ved sporarbejder eller ved driftsforstyrrelser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak