DSB's "underskud" - "den største billet" (Generelt)
Trafikministeren bestemmer, hvor meget trafik han vil købe af DSB og hvad han vil betale for det. Ejeren køber altså trafik af sig selv. I sig selv en særegen konstruktion.
Nogle bilister mener, det vil være billigere at give de rejsende hver sin bil eller en taxi. Andre påpeger, private biler står for 80% af landets persontransport, mens den kollektive trafik inkl. DSB kun står for 8%, og bilejere alligevel betaler afgifter, mens den kollektive trafik får tilskud.Sådan er der så meget.
Det er vel også OK, hvis de resterende 20% er velplaceret?
Fx. er der ikke ubegrænset med plads på indfaldsvejene mod København, eller på gaden inde i byen til parkeringspladser.
Man kunne selvfølgelig grave nogle p-huse og motorveje ned under jorden, men jeg tror nu nok at både Metro og S-tog gør hvad de kan for at følge med trafikken
Personligt bor jeg nord for Skive og arbejder i Randers...
Det virker som lidt af en joke at slå *den* tur op på rejseplanen, hvis jeg skulle pendle med toget.
Men i bil klarer jeg det på fem kvarter. Det er nok ikke meget anderledes end en midtsjællandsk pendler.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK