Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisfald på bestemt billettype....SJ (Generelt)

af Niels Bak, 18/8 2014, 21:58 (3537 dage siden) @ BoergeOf61

Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv.


Enig, men priserne på DBs Europa-Spezial er nogenlunde på niveau med fx. Norwegians, Easyjets og Rysnairs priser, og fx. hedder konkurrencen for Lufthansa og Air France også hhv. Deutsche Bahn og SNCF. DSBs tilbud til Hamburg og Berlin er også på niveau med SAS' og Easyjets lave priser. Mig bekendt gik Spanair konkurs som følge af konkurrence fra bl.a. Renfes højhastighedstog.

Mens bl.a. Deutsche Bahn, SNCF og Renfe har forbedret sine tilbud også internationalt, har DSB reduceret mulighederne for køb af togbilletter til udlandet, og modsat i Tyskland, Frankrig og Nederlandene er der intet samarbejde mellem SAS og DSB. Derfor hedder konkurrencen for SAS Danmark Norwegian, Easyjet o.s.v.

Nej det er ikke det der er pointen. Pointen er at på de længere rejser er toget for de fleste rejsende ikke konkurrencedygtigt. Og her tænker jeg ikke på pris, men på den samlede afvejning af tid, pris og komfort. Ja der findes togforbindelser og det er et rart supplement, men de har alle steder en forsvindende del af markedet på rejser der er mere end 6 timer lange eller så.

(....) men det er vel vidende at det er altså ikke på rejser til f.eks. London at toget er konkurrencedygtigt. Der er det kun for folk, der vil have togoplevelsen.


Det afhænger lidt af rejsens udgangspunkt, destination og tidspunkt.
Ganske vist er toget sjældent konkurrencedygtigt til London, men det er det ofte fra Jylland til destinationer indtil Paris på det vesteuropæiske fastland.

Du brugte selv London som eksempel, så derfor greb jeg det. Men det er da rigtigt, der er en overlapzone, som især sydover fra Danmark ikke bliver prioriteret. Toget er klart konkurrencedygtigt til Hamborg (hvor forbindelserne fra København også er rimelige, men halvringe fra Jylland) og er også godt med til destinationer som Stockholm, Göteborg, Hannover, Berlin etc. (men ikke Paris - omkring 24 timer i tog er en marginal forbindelse for et mindre segment af fritidsrejsende, der kan lide togturen).

Men det ændrer altså ikke ved at det er nonsense at tro at der sidder politikere i røgfyldte baglokaler og beordrer DSB til at holde op med at sælge billetter til udlandet for at hjælpe SAS. Det er muligvis dårlig ledelse fra DSB og manglende opmærksomhed/indadvendt indenlandstænkning fra trafikpolitikernes side, men for SAS er det komplet ligegyldigt. Selskabet har helt andre og større problemer, som intet har at gøre med om der findes en attraktiv togforbindelse til Paris eller ej. Faktisk ser i hvert fald Københavns Lufthavn og formentlig også SAS frem til de forbedrede togforbindelser sydover med Femernforbindelsen, da den formentlig vil kunne tiltrække en del flere passagerer fra Hamborg og nord herfor, da det bliver en af de nærmeste lufthavne med et attraktivt rutenet.

Dem der bare vil rejse på sådan en strækning, de flyver - ligegyldigt hvor god togforbindelsen er og hvor nemt eller svært det er at købe billetten.


Det er så ikke konkurrence men vane, og berettigede næppe, at DSB gjorde det vanskeligere at købe togbillet til udlandet.

Jo det er konkurrence. Toget på de lange strækninger er et produkt som ikke kan gøres konkurrencedygtigt for alle de rejsende, hvor tiden spiller nogen som helst rolle.

Men jeg er sådan set ikke uenig med dig i at DSB burde yde en rimelig service ved salg af udlandsbilletter, da der er en mindre mængde af kunder til det, som foretrækker toget, fordi de kan lide rejseformen, og ikke mindst fordi det til en række destinationer på "mellemdistancen" ofte er den fordelagtigste rejseform i det hele taget. Det har altså bare ikke det fjerneste med SAS at gøre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak