Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 19/8 2014, 10:24 (3536 dage siden) @ Nattogsrejsende

Hvis en hotelkæde på et af sine hoteller tilbyder gæsterne en halv flaske rødvin inkluderet i værelsesprisen, men på de øvrige ikke gør dette, og på et tidspunkt beslutter at afskaffe denne service, vil der stadig være tale om en serviceforringelse på det pågældende hotel, selv om intentionen er et mere ensartet serviceniveau på kædens hoteller.

Det er ikke det samme, og forekommer vist sjældent. Et hotel er mere selvstændig.
Mig bekendt består forringelsen i ICE-togene mellem Danmark og Tyskland alene i, der ikke længere udleveres en blå kupon, som kunne bruges til kaffe og en snack i togets bistro. Selv har jeg aldrig brugt kuponen, og tvivler på, ret mange gjorde det.

Men stadig et lavere serviceniveau, end man tidligere ville have fået.

Det ved jeg ikke. Selv syntes jeg, de blå kuponer mest var til ulejlighed.

Desuden er det vel i almindelighed sådan, at serviceniveauet følger togkategorien og ikke billettypen (med undtagelse af der, hvor der bevidst sondres mellem forskellige serviceniveauer på samme klasse, f.eks. 1. klasse på Eurostar) og i hvert fald ikke afhænger af, hvilket land man har købt billetten i.

Hvad mener du? Med bortfald af de blå kuponer får ICE-togene mellem Danmark og Tyskland samme serviceniveau som andre ICE-tog.

Hvis en passager med Europa-Spezial Dänemark 1. Klasse rejser fra Aalborg til Hamburg, og som en del af rejsen benytter IC Lyn fra Aalborg til Århus, får vedkommende vel "dansk" DSB 1'-service, selv om vedkommende rejser med en billet udstedt i Tyskland.

Ja, det er jo et DSB-tog på en DSB-strækning, og kaldes ikke ICE. Det gælder i øvrigt også for DSBs tog til og fra Flensburg, som der også kan købes Europa-Spezial Dänemark til. Jeg synes bare, at et ICE-tog føles som et tysk tog.

Omvendt får en person, der rejser med DSB Orange Europa (1. klasse) fra København til München via Hamburg, "tysk" 1. klasse-service i ICE-toget fra Hamburg til München, selv om vedkommende har en billet udstedt i Danmark.

Ja, det er jo et DB-tog på en DB-strækning. Den tyske 1. klasse-service indebærer, den rejsende selv skal betale for sin kaffe og anden forplejning, men kan bestille den og få den serveret ved sin plads.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak