Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hillerødbanen i st.for Nordbanen - hvornår - hvorfor? (Generelt)

af Lars Kongshøj, 22/8 2014, 18:43 (3506 dage siden) @ Steff

Hermed også de dengang logiske betegnelserne af de forskellige banestykker, der INDLEDNINGSVIS udgik vest, nord ud af København, VESTbanen til Roskilde, NORDbanen til Hillerød og KLAMPENBORG banen til Klampenborg. I 1897 kom så en mere NORDlig bane end den benævnte NORDbane, men den kom til at benævnes som Kystbanen og fra Roskilde fik man så NordVESTbanen til Holbæk/Kalundborg og VESTbanen i Roskilde splittedes i LilleSYD og fra Ringsted SYDbanen. Altså for de almindeligt rejsende ikke helt gennemskueligt og brugervenligt.

Frederiksværkbanen går til Hundested (havn).

Også stationer har specielt i Københavnsområdet skiftet/eller påregnet skiftet navn, Enghave til Carlsberg, Godthåbsvej til Grøndal og vistnok Dybbelsbro til Fisketorvet (ved ikke om det er vedtaget/gennemført).

Lillerød, Lindevang. Har Brødeskov ikke heddet Nr. Herlev engang?

Det er et skråplan at opkalde stationer efter firmaer.

Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at spor 26 skiftede navn til Tietgensbroen station. Så kunne man vide hvilke tog man ikke skulle tage hvis man skulle til København H.

Jeg har accepteret at ”mit” S-tog hedder Farumbanen og ikke som det står på matrikelkortet, Slangerupbanen;-)!

Den har også "heddet" Hareskovbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak