Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

brand i ic2 tog idag... (Generelt)

af ulca, 22/8 2014, 21:02 (3529 dage siden) @ Poul Andersen

Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3 .....


En ret væsentlig ændring er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW.

Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luftkølede Deutz-motorer i IC3.

M.v.h.
Niels


Ja helt klart, det var netop derfor jeg skrev at man benyttede sig af erfaringerne fra IC3; ved ganske enkelt at vælge de bedste alternativer til de problematiske komponenter og/eller systemer på IC3. Dermed håbede man at undgå de samme problemer, hvilket man efter min viden kan siges at være lykkedes til fulde.


Det var nu ikke alt der var bedre end IC 3, idet togene ikke blev leveret med klimaanlæg i passagerafdelingerne. Dette er først påbygget inden for de seneste år, da der om sommeren kunne blive uhyggeligt varmt i de lukkede passagerafdelinger.

Mvh.
Poul.

Jeg synes ellers at have hørt, at der var klimaanlæg fra leveringen. Men nu du siger det, giver det god mening når man bemærker at der er justerbare luftdysser i bagagehylden og flere vinduer hvor en lille del kan åbnes; det findes ikke på hverken IC3 eller IR4.

Men så kan det undre at man ventede ca 10 år (om det var lidt mere eller mindre husker jeg ikke) med at eftermonteres klimaanlæg, for ganske vidst er det sjældent at vil har temperaturer over 30°, men jeg kan tydeligt huske adskillige gange hvor der var næsten uløseligt varmt i et IC2. På det punkt foretrak jeg de gamle Yt og, ligesom at disses sæder var mere behagelige.

Men uanset hvad så er disse 13 IC2 efter min mening den mest komfortable togtype på danske lokalbaner, omend jeg må indrømme at jeg ikke har haft mulighed for at prøve Desiro eller RegioSprinter; sidstnævnte kører (eller har kørt) på Nærumbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak