Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan? (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 25/8 2014, 20:22 (3531 dage siden) @ Langelandsbanen

Det er udmærket at planlægge en støtteforening, man skal bare huske, at VaGJ M1 tilhører SJK. Jeg er ikke jurist (Gud være lovet), men jeg tvivler på, at man med loven i hånden kan tvinge disse ejere til noget som helst.

Man kan mig bekendt ikke frede løsøre her i Danmark, og jeg tror ikke, at Kulturstyrelsen ligefrem vil erklære M1 for danefæ. Berggrens familie kan formentlig heller ikke ophæve en lovlig klausul, for afdødes vilje må respekteres. (Jeg har ladet mig fortælle, at nogle kunstmuseers magasiner bugner af klausulerede gaver, som de gerne vil af med, men som de ikke har lov til at sælge eller bytte væk.)

Det eneste, som kan fremkalde en tvangssituation er, hvis SJK opløses, for der står formentlig i klubbens vedtægter, hvad der så skal ske med dens aktiver.

Men så længe M1 tilhører SJK, har denne klub hals- og håndsret over lokomotivet, og det må en eventuel støtteforening acceptere. Man kan så håbe på et fornuftigt samarbejde mellem de to.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak