Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)

af Bjarke Hvass, Valby, 26/8 2014, 13:00 (3530 dage siden) @ Fysikeren

Auv auv. Som nogen skrev, så tyder noget på, at marginerne er for små, og det nok er relevant med en opgradering af Storebælt til 200 km/t (ikke med i Timeplanen såvidt jeg ved, men kan gøres vha. portaler og tilstrækkeligt tungt tog), evt. opgradering af Slagelse til 200 km/t. Mellem Odense og Aarhus ville et ekstra minut eller to ikke skade, f.eks. gennem en opgradering gennem Hedensted til 250 km/t (er muligt, men dyrt). Ligeledes er der brug for 1-2 minutter nord for Aarhus.

Planen er vist at opgradere Storebælt til 200 km/t muligvis uden etablering af nye portaler, men ændring af den eksisterende konstruktion.
Slagelse bliver "kun" opgraderet til mellem 140 og 170 km/t. Højere hastighed vil kræve store ændringer af linjeføringen pga. forholdsvis små kurver.

Det virker som om, at forskellen på 200 og 250 km/t er så lille, at skelnen mellem et fjerntog og højhastighedstog virker overflødig, og man i stedet bør satse på én togtype til f.eks. 230 km/t (de skulle være billigere end 250 km/t), for herigennem at opnå større fleksibilitet i flåden. Den måde som IC3/IR4 bruges fleksibelt på er jo smart.

Materiel til 250 km/t skulle vist kun give lidt ekstra tid pga. hurtigere acceleration og mulighed for højere hastighed på de få strækninger hvor det bliver tilladt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak