Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)

af Fysikeren, 26/8 2014, 14:59 (3503 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

en bombe på side 33:

Auv auv


Ja, nu bliver ballade. Hvis ikke togene undervejs i såvel den ene som i den anden retning "mødes" på samme tid i henholdsvis Odense og Aarhus, bliver alle skifteforbindelser (ikke kun til andre togsystemer men også til hundredvis af rutebilruter, som praktisk talt ikke har været nævnt i forbindelse med Togfonden DK) dårlige/dårligere end de kunne være blevet.

Marketingfolk vil også rykke sig i håret, hvis de skal markedsføre et budskab om, at hvis du skal med toget, skal du ikke komme i minuttal 00, for toget går altså i minuttal 58! Og hvis man forsøger at rette på det forhold, giver det problemer i den anden ende og timemodellen bliver således slet ikke en time model men en "3 timer og 5 minutters model".

Nå, inden jeg når at skrive "vorherre bevares", er der sikkert fornuftige mennesker/politikere, der finder ud af det hensigtsmæssige i at gennemføre timemodellen som oprindeligt planlagt - uanset om det kræver hastighedsopgraderinger hist og pist, reduktion af køretidstillæg eller andre løsninger.

Jeg tør derfor godt vædde en velskænket Væltepeter fra Skagen Bryghus på, at timemodeltogene til sin tid kommer til at afgå fra Aalborg i minuttal 00 og at de ankommer til København senest i minuttal 00 - og omvendt.

Der er jeg enig, vi skal nok komme i mål. Men der kommer en ekstra regning. Skal jeg være optimist, så har man jo afsat 50% i reserve i budgetterne, og Banedanmark har vist sig at være gode til at holde budget de senere år. F.eks. kommer en stor del af pengene til Storstrømsbroen fra frigivne reserver i Signalprogrammet. Ringstedbanen holder også indtil videre budget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak