Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)

af Kristoffer, 26/8 2014, 20:49 (3523 dage siden) @ Fysikeren

Det er ganske givet, at 250 km/t giver kortere hastighed, men de kræver også længere stationsophold, fremgår det af rapporten, 1,5 hhv. 2,5 minutter. Så pointen er, at forskellen i reel køretid er så lille, at ulempen ved at skulle have flere forskellige typer tog måske ikke kan opvejes af tidsgevinsten. Det lugter lidt af, at DSB gerne vil købe en togtype der kan indsættes "over alt", evt. i forskellige konfigurationer, men i store træk teknisk ens.

Tja, for min næse lugter det af, at DSB bedst kunne tænke sig én type fjerntog (med en tophastighed på min. 200 km/t) og én type regionaltog (med en tophastighed på 160-180 km/t). Så kan de også fortsætte togdriften stort set som hidtil, bare skriv “nyt fjerntog” i stedet for IC3/IR4 og “nyt regionaltog” i stedet for alt andet (undtaget strækninger, der ikke bliver elektrificeret, hvor man kan more sig over (eller forfærdes over, at efter personlig humortærskel) at DSB planlægger at køre med IC2 tog. Så ved vi hvad de mener med “Fremtidens Tog”).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak