Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 26/8 2014, 22:02 (3528 dage siden) @ Kristoffer

Som jeg læser det, så skeler DSB mellem tog, der har en topfart på min. 200 km/t og tog, der har en topfart på min. 250 km/t fordi det er grænsen går mellem to TSI'er, ikke fordi man har nogen speciel præference for tog, der kan køre præcis 250. Og så er der jo nærliggende at regne med den laveste hastighed i klassen, især når DSB ikke har adgang til skinner, hvor de må køre mere end 250 km/t.

Jeg tænkte på afsnittet "Markedet for eltog", der starter på s. 16 i beslutningsgrundlaget. På s. 19 defineres højhastighedstog som 225-250 km/t. DSB regner altså ikke med min. men med max. 250 km/t. Ved screening af markedet er det vist lige så nærliggende at overveje andre europæiske landes aktuelle og fremtidige behov. 300+ svarer til bl.a. Siemens Velaro, som bruges i mange lande, og Frankrig må også snart få behov for erstatning for sine TGV-tog. Kina og Japan bruger også 300+ tog. Det antyder, der er et større marked og dermed formentlig et større udbud og bedre mulighed for samarbejde med andre kunder, hvis 300+ segmentet også overvejes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak