Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Viborg: Kommunen ønsker vej i banegraven (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2014, 20:36 (3500 dage siden) @ Svend

Vejen skal - hvis kommunens vilde og våde drømme bringes til udførelse - ligge hvor spor 1 forløber i dag. Gad vide om der bliver plads til - og behov for - stationsbygningen (og det fredede remiseområde)?

http://kommune.viborg.dk/Borger/Trafik-og-veje/Planer-for-veje-og-stier/Banevejen-ved-V...

[image]

Hhhmmm.....interessant. Jeg huserede som DSB-chef i Viborg (Ulstrup-Skive) fra 1. december 1992 til 31. december 1993 kl. 23.59½.

Diskussionen om anvendelsen af det overflødige sporareal bølgede på det tidspunkt internt i DSB.

Jeg var fortaler for, at man skulle lade togene køre i daværende spor 3 og 2 og frigøre arealet mellem spor 2 og hovedbygningen (nok nogle af de dyreste kvadratmeter i centrum af Viborg såvel dengang som i dag). Man kunne have lavet indkøbscenter, kontorer eller lignende. Boliger var udelukket pga den korte afstand til sporet. (I øvrigt en lidt hyklerisk umulighed når man påtænker, hvor mange boliger der i dag stadig liggere tættere på sporene end det ville have været tilfældet i Viborg.)

Jeg "tabte" og som man vil kunne se af det link, som Svend bringer, har der nu i over 20 år syd for Viborg station mellem spor 1 og (nuværende) spor 2 ligget et ubenyttet areal af stor værdi.

"Bedrevidende og bagstræberisk"? Måske:-D.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak