Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stationsbygninger - infrastruktur eller operatør (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2014, 21:27 (3520 dage siden) @ Svend

Lad os se om det ender med at Viborg får en moderne station/trafikterminal, hvor den nuværende/gamle stationsbygning ikke nødvendigvis behøver at indgå som en del af "stationskomplekset". Hvis vi taler om kiosk (og måske også billetkontor), vil den eksisterende bygning have en noget akavet beliggenhed i forhold til perronen (perronerne), når der bygges en vej på den nuværende perron 1´s areal lige op til husmuren

Helt enig. X-busser har intet behov for "stationsbygninger". Hvorfor skulle regionaltog så have det?

En principiel diskussion: Da man skilte DSB (operatøren) og Banestyrelsen/nu Banedanmark (infrastrukturejeren) fra hinanden, lod man (efter min vurdering) ved en fejl, stationsbygningerne blive ved en operatør og ikke ved infrastrukturejeren.

Man kan begræde opdelingen. Men når den nu ER sket og der politisk ikke er tegn i sol eller måne på, at beslutningen bliver omgjort af hverken et blåt eller rødt flertal, må man leve med beslutningen.

Når det så er sagt: Jeg er glad for, at man i første omgang lod stationsbygningerne blive ved DSB. Havde man ladet "DSB bygning" (det organisatoriske navn for den del af DSB, der "ejede", udviklede og vedligeholdt DSB's bygninger) overgå til Banestyrelsen, havde det - efter min vurdering - kostet mange mindre stationsbygninger livet på bekostning af sporvedligeholdelsen. Men det er måske et lidt religiøst gætteri?

I dag er DSB's bygningsmasse (stationsbygningerne) en økonomisk klods om DSB's ben og man forsøger helt naturligt at frigøre sig for denne. Lad DSB blive en rendyrket operatør og flyt bygningsmassen et andet sted hen. Hellere til Bygningsstyrelsen end til Banedanmark.

DSB kan så leje sig ind i det omfang kontrakten med Transportministeriet foreskriver det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak