Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen (Generelt)

af ulca, 1/9 2014, 08:56 (3519 dage siden) @ Michael Deichmann

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

Der tager du fejl! En sænketunnel vil netop være en perfekt løsning hvis eller den bløde bund iøvrigt er stabil (ikke flyder rundt). En sænketunnel vil flyde op og lægge sig i vandoverfladen hvis ikke den var tøjret til bunden eller holdt nede af store sten der lægges oven på tunnellen. Den vil således belaste undergrunden minimalt.

Jeg tænkte nu mest på den samlede vægt af tunnel og ballastlag, men jeg vil gerne indrømme at jeg kan tage fejl.

Uanset hvad bør vil lade tyskerne vælge en løsning selv. Som nævnt har man jo besluttet at undersøge hvilken løsning der vil være bedst til forbindelsen mellem fastlandet og Fehmarn, og foreløbig holdes alle løsninger åbne. Hvilken de vælger bliver spændende at se.

Siden hvornår har vi her i Forum holdt os tilbage med meninger om alt muligt? :-P :-D :-P

Aldrig, og det er naturligvis vores rettighed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak