Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 10:56 (3508 dage siden) @ mhv_vsvt
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 8/9 2014, 11:10

Hjørring Kommune har haft et lokalplanforslag i høring. Det drejer sig om den nye "godsbaneterminal" i Hirtshals.

Lokalplanforslaget kan læses her.

Det er sikkert mig, der er ved at blive en sur gammel mand; men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det projekt skulle være så vidunderligt. "Godsbaneterminalen" (hvorfor ikke blot godsterminalen?) kommer jo slet ikke til at ligge på Hirtshals havn men langt inde i landet. Nu kan det selvfølgelig diskuteres, hvad der forstås ved "langt inde i landet". Men faktum er, og det fremgår af lokalplanforslaget, at godset skal transporteres på lastbil fra færgen og til "godsbaneterminalen". Jo flere gange gods skal omlæsses, jo dyrere bliver transporten, jo længere bliver transporttiden og jo større risiko er der for skader og forsinkelser.

Jeg er helt med på, at der sandsynligvis slet ikke er plads til en godsterminal på Hirtshals havn. Havde der været det, havde man jo nok valgt at bygge den på selve havnen.

Jeg er stor fortaler for mere gods på skinner. Men på mig virker dette projekt, som et "nice to have"-projekt og jeg kunne frygte, at de 33 millioner skatteyderkroner, der her investeres, bliver spildt på samme måde som de blev spildt i Lille Skensved og som jeg frygter også bliver tilfældet på Esbjerg havn.

Må mine sure opstød blive gjort til skamme. Det skulle glæde mig at se titusindvis af containere, veksellad, løstrailere og hvad al den slags nu hedder, blive omladet på den nye godsterminal og det skulle glæde mig at se lange godstog futte af sted med godset efterfølgende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1158
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak