Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen (Generelt)

af Thomas de Laine ⌂, København, 8/9 2014, 20:03 (3515 dage siden) @ gamle ole

Vi har været inde på det før, men jeg tror stadig ikke at have en forklaring på hvorfor GDS og HFHJ til det sidste (HT-perioden), bevarede landevejsbusdesignet med een dør, mens HHGB, bortset fra et par Volvoer, bevarede bybusdesignet med enten bagdør -oprindelig- og sidenhen midterdør?
Nogen forklaring på dette fænomen?
Måske forsi HHGB-bussrne i nogen grad indgik i bybustrafikken i Helsingør også?
(Sagt i parentea var de eneste landevejsbusser hos DSB i hovedstadsområdet jeg husker i nyere tid Korsørbussen-122- fra Valby Langgade, og Stegebussen fra Valby St)

Svaret er stadig, at HHGB's rutebiler skulle kunne indsættes på bybusserne i Helsingør, hvilket skete af og til. Det var jo HHGB, der stod for driften af bybusserne.

GDS-HFHJ fik rutebiler med kun én dør ligesom stort set alle andre rutebilejere i landet på samme tidspunkt (med DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet som en væsentlig undtagelse).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak