Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 09:04 (3512 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke, hvad den maksimale strækningshastighed i dag er på Odderbanen; men en fremtidig (ud i al evighed?) maksimal hastighed på 80 km/t lyder ikke af ret meget og afskærer vel muligheden for i fremtiden at etablere køreplaner med kort rejsetid?

En venlig læser har oplyst mig om, at strækningshastigheden på Odderbanen p.t. er 75 km/t med få faste hastighedsnedsættelser ved visse overkørsler m.m. Det blev for nogle år siden undersøgt, hvad en opgradering til 100 km/t ville betyde, og det ville give en tidsgevinst på 2-3 minutter.

Min konklusion: Tja.....hvis sporet aldrig bliver opgraderet til mere end de 75 km/t er der jo ingen grund til at købe materiel, der kan køre hurtigere end de 80 km/t. På den anden side kan man ved at anskaffe materiel til 80 km/t være sikker på, at ønsket om at opgradere sporet bliver i skuffen. Jeg ved ikke, hvad merprisen for det hurtige materiel (100 km/t er); men det skal naturligvis holdes op mod tidsgevinsten på de 2-3 minutter. Hvis Odderbanen har 1 mio. passagerer pr år og den gennemsnitlige tidsgevinst sættes til 1½ minut og "timelønnen" sættes til 100 kr pr. sparet time, vil afkastet pr. år blive 2,5 mio kr pr år og det vil ved en rente på 3% over 30 år kunne forrente en investering på 83 mio kr. (125 mio. kr. ved en rente på 2%). Jeg ved ikke, om det rækker til indkøb af dyrere materiel og opgradering af strækningen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak