Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanebroen over Limfjorden i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/9 2014, 17:41 (3507 dage siden)

Nyheder er som bekendt noget underligt noget. I morgen er de gamle og man kan pakke fisk ind i dem. (Hvis ellers man holder en trykt avis). På et tidspunkt diskuterede man meget Lars Løkke Rasmussens underbukser. På et andet tidspunkt diskuterede man meget en betalingsring omkring København ("Der kommer en god løsning i morgen"). Og det er ikke så længe siden man rigtig meget diskuterede en broklap i jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg.

Ingen af de tre emner er interessante mere, så i stedet diskuteres der lige nu inklusion i den danske folkeskole, Danmarks eventuelle deltagelse i "krigen" mod IS i Syrien og Irak og ejendomsbeskatningen i Danmark.

Men sådan en solrig septemberdag kan man jo bare glemme det hele og lige tjekke om jernbanebroen over Limfjorden står der endnu inklusive den berømte klap.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]
Jernbanebroens vestlige side set fra Nørresundby. Pillerne fra den første jernbanebro (1879-1938) står der endnu. Tre af pillerne er "skåret af" for at kunne agere "isbrydere" og bropillen i forgrunden er udstyret med et kunstværk.

[image]
I baggrunden kan inde på land ses et hjulspor der følger den tidligere jernbanebros tracé. Under 2. verdenskrig kunne denne vej anvendes til automobiltrafik i fald vejbroen over Limfjorden blev sprængt. Det var så meningen at bilerne (vel sagtens kun militærtransporter) skulle køre op ad vejen, der drejede 180 grader, og så køre over jernbanebroen. Mig bekendt blev denne mulighed aldrig anvendt, idet vejbroen aldrig blev sprængt.

[image]

[image]
Indkørsel til Lindholm station (tidligere benævnt "Nørresundby" station). I skærverne til højre for sporet drejede sporet til Nørresundby havnestation fra. Der var også et spor fra Nørresundby station til Nørresundby havnestation og sporene dannede samlet en trekant, der kaldtes "Krøllen". Skinnestumpen til venstre er ikke en del af nævnte spor, men er en del af tvangsskinnerne over jernbanebroen.

[image]

[image]
Aalborgs indkørselssignal sidder helt ude på broen. Signalet forsvinder i forbindelse med ERTMS niveau 2 i 2016.

[image]
Broen set fra nordøst.

[image]
Broen set fra øst.

[image]
Den berømte broklap.

[image]
Ukendt MFA-FF-MFB (eller omvendt - måske specialisterne kan se, hvilken vej den vender?) i ukendt tog mod syd kl 15.14. Det er ikke i IC 152, for den passerede et par minutter tidligere. Jeg kan ikke finde den i TKV.

Klik på billederne for højere opløsning. Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak