Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk) (Jernbanen i dag)

af Nattogsrejsende, 13/9 2014, 12:14 (3505 dage siden) @ Winther

Hej
Nat toget til Berlin er nok ved at være aflivet, da Stena Line kun vil sejle med jernbanefærge i weekenderne på Sasnitz Trelleborg.
I Sverige stopper SJ nattoget Malmö - Stockholm fra næste køreplan skifte, med mindre at staten vil betale for at det skal fortsætte.
Nattogene til Nordland kører SJ på kontrakt med staten.
Mvh.
Bent

Det har jo været på tale at lade toget fra Malmö til Berlin køre via Danmark. Det ville naturligvis kræve, at man fandt et egnet lokomotiv, der kunne anvendes til at køre toget gennem Øresundstunnellen - men det burde vel være muligt, hvis man har den fornødne vilje til at køre forbindelsen.

Det ville have den fordel, at man betjente hele Øresundsregionen og ikke bare den svenske side med direkte nattog til Berlin. Når den direkte sove-/liggevognsforbindelse fra København til Prag via Berlin fra 1. november holder op med at køre, vil konkurrencen i retning mod det østlige Centraleuropa også være mindre - det burde give grobund for at have et forholdsvis større passagergrundlag samlet på een nattogsforbindelse fra det sydlige Skandinavien.

Men ville det praktisk være muligt at køre fra Malmö og lade toget vende på København H (eller evt. Østerport) inden den videre rejse mod Berlin? Ellers skulle man køre uden om selve København og kun standse ved Lufthavnen og Høje Taastrup. Det ville naturligvis gøre toget mindre attraktivt for rejser til/fra det centrale København og Nordsjælland. Det ville dog stadig være en fordel at kunne stå på eller af på en af disse stationer, ligesom toget også ville kunne betjene passagerer til/fra f.eks. Ringsted, Odense, Kolding og Flensborg. Hvis man desuden kunne tilbyde også sovevogne og evt. en spisevogn, ville det vel gøre forbindelsen endnu mere attraktiv.

Det ville efter min mening være trist, hvis det der sker i år - nedlæggelsen af CNL og den delvise omledning af Sassnitz-færgen til Rostock - fører til, at det ikke længere vil være muligt at køre med nattog fra Skandinavien til det europæiske kontinent (hvor nattogene også bliver færre).

(I det hele taget undrer det mig lidt, at man ikke allerede inden ibrugtagningen af den faste forbindelse over Øresund sørgede for at have et lokomotiv klar, der kunne fragte de eksisterende nattog fra København til hhv. Malmö og Stockholm over sundet. Det førte paradoksalt nok til, at det der skulle have været en stor forbedring ikke bare for lokaltrafikken, men også for fjerntrafikken, reelt blev en delvis forringelse, idet de direkte nattog fra København til hhv. Oslo og Stockholm nedlagdes. Efter en kortvarig forbedring - med Linx - blev også de(t) direkte dagtog fra København til Oslo nedlagt. Således er det i dag ikke muligt at rejse fra København til Oslo med tog uden skift i Göteborg. Det ville da være bedre, hvis de nyere faste forbindelser som Øresundsforbindelsen og den kommende Femernforbindelse kun ville føre til forbedringer af mulighederne for at køre med tog på lange strækninger - og ikke til nogle forbedringer og andre forringelser.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak