Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk) (Jernbanen i dag)

af Fysikeren, 13/9 2014, 19:39 (3511 dage siden) @ BoergeOf61

Top 10 Togrejer pr. Indbygger:


Det fortæller intet hverken om udlandsrejser el. tilsvarende tal for rutefly og biler.

Tallet er opgjort i antal km pr. indbygger. Og du har helt ret i, at det intet siger om, hvor meget danskerne rejser med de andre transportformer. Men det siger dog, at den gennemsnitlige dansker er relativ nem at lokke ind i togene, hvilket vel isoleret set er det, der interesserer jernbaneselskaberne.

Udfordringerne for nattogene er nok blandet: Dels er lok+vogne langt mindre udbredt, så hele grundtogtypen er sjældnere, hvorfor omkostningerne til lokomotiver skal fordeles på færre tog, der ikke engang kan køre oftere (en tur pr. nat). Dertil kommer fra politisk side et ønske om stadigt mere effektive jernbaner, og eftersom nattogene er lidt specielle, så er det dem, man kan rationalisere væk, evt. erstatte med alm. dagtog i nattetimerne.

Hvis man ser på turen København-Oslo er der jo både natfærge og natbusser (med siddepladser), så passagerne er villige til at rejse om natten i nattogsfart, især hvis prisen er den rigtige. Så et dagtog der tager en tur i dagtimerne København-Oslo og returnere om natten burde kunne lade sig gøre. Spørgsmålet er så bare, om der er grundlag for toget, dvs. nok der vil rejse langsomt nok. Prisen for en rejse i næste uge med toget ligger på ned til 550 kr. for en enkeltbillet til Oslo, så det er jo ikke galt.

Det helt finde kunne jo så være, om man kunne indrette et tog sådan, at det både kunne være et godt nat- og dagtog, altså kupéer der kunne indrettes fleksibelt og stadig komfortabelt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak