Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk) (Jernbanen i dag)
Jeg kan skam ikke sælge billetter til nattoget som ikke kører mere i 2014.
Men sommeren igennem er der solgt rigeligt til denne afgang. Idéen om at lade toget køre NÅR der er passagerer til det er egentlig ganske fornuftig.
Bestemt, min pointe er blot at grunden til at toget stoppede så tidligt i år ikke var efterspørgslen men færgeoverfarten...
Som sagt starter toget op i 2015, og lad os se i hvilken spændende udformning det kommer til at køre...
Dejligt at du kan bekræfte at toget med sikkerhed kører i 2015 - det har jeg ikke kunne finde andre steder..
"Men herudover er passagertallene i sig selv jo ubrugelige ift. rentabiliteten i toget."Det er jeg nu ikke helt enig i, da DSB på deres intranet netop melder ud at årsagen er at der mangler passagerer:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=81866Og mon ikke at kunderne i "butikken" giver et meget retvisende billede på om "butikken" trives ? - Ellers kunne man fristes til at tro at det er dem der driver "butikken" der ikke var gode nok
Laver men lidt beregninger på belægningsprocenter og benytter samme kriterier på indlandstrafikken, havde vi nok ikke meget togdrift tilbage i kongeriget her, på nær hvor der er dobbeltspor !
Jeg mener stadigt at passagertallet i sig selv (læs uden andre oplysninger) er ubrugeligt.
Problemer er ydermere at det er angivet som antal rejser, et mere retvisende billedet vil være passagerkilometer - også nu når du begynder at sammenligne med andre transport former.
Man skal jo have både billetindtæger, afskrivning og vedligeholdelse af materialet, lønninger, infrastrukturafgifter osv. for at kunne lave en ordenligt analyse af rentabiliteten i toget.