Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk) (Jernbanen i dag)

af Cargoman, 14/9 2014, 00:00 (3512 dage siden) @ Fysikeren


Udfordringerne for nattogene er nok blandet: Dels er lok+vogne langt mindre udbredt, så hele grundtogtypen er sjældnere, hvorfor omkostningerne til lokomotiver skal fordeles på færre tog, der ikke engang kan køre oftere (en tur pr. nat).

Hvis problemet er manglende rentabilitet ved lokomotiver, fordi man primært kører med togsæt, burde det være muligt at leje lokomotiver enten hos en udlejer, MRCE, Railpool, ELL og hvad de ellers alle sammen hedder, eller man skulle måske tænke lidt mere ud af boksen og indgå en samarbejdsaftale med et godstogsselskab.
Ideen er så, at lokomotivet kan udnyttes både nat og dag, og dermed ikke står stille en hel dag. Jeg ved godt, at ikke alle godstogslokomotiver har udstyr til at fremføre persontog, men mon ikke den del kunne ordnes rimeligt nemt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak