Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske pakvogne Litra DM/DMS 902 (Generelt)

af mss-logoff @, 15/9 2014, 01:22 (3510 dage siden) @ thomash

I Verkehrsrot med hvide døre + stribe var de i tjeneste hos DB Regio, og anvendtes primært i skisæsonentog (Litra Dm 920/Dms 921), samt ombygget med cykelholdere (Litra Dduu 498/498.1) i div. regionaltog hvor behovet var ekstra stort. De fleste blev dog udrangeret for år tilbage, jeg mener at der er 3-4 stykker tilbage.
Her en af de sidste af slagsen, en Dduu 498.1:
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~gueterwagen~gepack--und-fahrradwagen/598890/f...

Vognene af type Dm 902 var den første nybyggede serie af pakvogne ved DB, anskaffet fra 1960. De supplederes fra 1968 af type Dms 905 (med lodrette tagender), der siden også blev ombygget i en variant til kørsel i IC-tog m.v. med 200 km/t, type Dms 905.1.
Omkring 1980 købte/overtog DB en del ældre postvogne fra Deutsche Bundespost, bygget i 1950'erne, og ombyggede dem til pakvogne type Dm 903, til dels med nye døre (903.1).

Pakvogne blev i Tyskland udover i persontog også anvendt i ekspres-godstog, hvor vognene i 1970/80'erne efterhånden afløste gamle pakvogne (Düe, Dye m.v.) og ombygnings-pakvogne (MDyg(e)), da brugen af pakvogne i persontog var faldende.

I midten af 1990'erne blev vognparken delt imellem forskellige forretningsområder, og udover DB Regio fik GB Vernverkehr også en del af pakvognene (svjv. kun Dms 905.1) der fortsat anvendtes i diverse hurtigtog. En af de sidste af disse blev i øvrigt købt af DSB, og var en af de meget få der overhovedet var blevet opmalet i ICE-bemaling (Hvid med rød stribe).

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak