Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E lokomotiver keddel. (Generelt)

af Krister Persson, 20/9 2014, 16:31 (3498 dage siden) @ Steff

Kære Krister

DSB købte 11 komplette svenske litra F lokomotiver SAMT en reservekedel nr. F 1248.

Kedler ved DSB fik FØRST et DSB nr., når de blev udtaget af lokomotivet for revision og for anvendelse i et ANDENT lokomotiv, end det, det var udtaget fra. Som kedelnummer anvendtes det lokomotivnummer, som kedlen lå i, men med et ”1” forrest. F. eks. fik kedlen ved DSB lokomotiv nr. 968 DSB kedel nummer 1968. Nummeret blev påsat med bagkedlen på en støbt plade med indhuggede tal.

Kedelnummer. 1968 blev ved ”FORDANSKNINGEN” lagt i DSB lokomotiv nr. 978. Den ekstra kedel, der blev købt og blev anvendt, fik et ”2” foran nr. samt det DSB nummer lokomotiv, det var tiltænkt. Hér fik reservekedlen nr. 2964 og ilagt lokomotiv DSB nr. 964.

Så svaret på dit spørgsmål er, at kolonnen 2 med ”1. kedel” betyder, at det er DET nr. kedel, som lokomotivet startede med ved DSB i Danmark. Altså startede DSB lokomotiv litra E nr. 971 med at have kedlen fra DSB nr. 973, hvis kedel havde nr. 1973!

Det omtalte skema i bogen er en afskrift fra DSB kedelbog samt lokomotivkortene og hér blandes lidt rundt i almindelige kedler med et ”1” og reservekedler med et ”2” foran nr. En reservekedel kan nemlig også være en nybygget reservekedel, altså med ”2”.
Håber det gav lidt mening!

Med venlig hilsen

Her er noget galt.
Reservkedlen opkaldt 2964 og blev sat til E 964.
964:s orginalkedel fik godt nummer 1964?
Det er den kedel sidder på F-1200 i dag.
Men på mærkepladen er også:
"1069 bygg 1916"
Det er den svenske produktion nummer og denne kedel lave siden starten i F 1209 - DSB E 973.
Denne kedel kan derfor ikke være F 1200 - E 964 originalkedel.
Kedeln er desutom bygget i 1916 og F 1200-964 er fra 1914.

Og du siger også, at kedlen 1968 blev sat til 978, men ifølge tabellen var det 972, ikke 978.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak