Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E lokomotiver keddel. (Generelt)

af Steff, 20/9 2014, 17:02 (3503 dage siden) @ Krister Persson

Hej Krister!

Ja, skrivefejl, selvfølgelig nr. 972 og IKKE 978. Altså som rigtigt anført i tabellen side 44.

Men de andre ting kan jeg ikke forklare, da vi nu begynder at blande svenske og danske kedelnumre sammen. DSB kedelnumre kan KUN anvendes for DSB periodens første nummerering, altså da lokomotiverne blev sat idrift ved DSB i 1937/38. Det er så dem, der blev anvendt resten af tiden i Danmark jf. skemaet side 44.

Hvis du ser på side 8 nederst er der en tabel med de svenske kedelombytninger. Hvordan de hænger sammen, har jeg ingen anelse om. Men heraf kan du jo også se, at de svenske F lokomotiver, fik byttet deres kedler rundt op til 3 gange.

Jeg har INGEN optegnelser over (tror jeg), hvilke SVENSKE kedelnumre lokomotiverne var udstyret med, da det ankom til Danmark. Kedlerne lå jo på en godsvogn og altså udtaget fra lokomotivet.

På side 44 kan du f.eks. til højre se, at DSB kedel nr. 1974 oprindelig er SJ reservekedel nr. 1380 bygget i 1917. Den lå bl.a. som 2. kedel i litra F (SJ) nr. 1207! Forvirret? Jeg er!

Jeg skal prøve at se om jeg kan finde "et og andet" vedr. en eventuel hjælp for at du kan komme videre.

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak