Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E lokomotiver keddel. (Generelt)

af Steff, 21/9 2014, 11:07 (3504 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´formiddag!

Jeg har prøvet at sammenkøre de data jeg har vedr. litra E (SJ litra F) med diverse udskrifter fra SJ kedelbøger, SJ skrivelser, DSB ditto samt andet (Georg Schmidt), for at se om der er en ”rød tråd”.

Min konklusion er, at jeg (håber andre kan) faktisk ikke med SIKKERHED VED, hvilker SJ kedelnumre, der ”gemmer sig” bag de nye DSB kedelnumre, som litra E kedlerne får ved deres indsættelse i Danmark i 1937/38.

Fra en afskrift fra Lokomotivværkstedet i Århus m.h.t. kedelinformationer kan læses følgende:
DSB kedel Nr. 1972 = SJ Loko F 1202 = SJ kedel nr. 1325, DSB kedel Nr. 1969 = SJ Loko F 1207 = SJ kedel nr. 1368, DSB kedel Nr. 2964 = SJ loko F 1208 = SJ kedel nr. 1328 og DSB kedel nr. 1973 = SJ loko F 1271 = SJ kedel nr. 1329, HVIS vi ligger til grund, at det er den kedel, der var ilagt de respektive DSB litra E lokomotiver ved deres indsættelse i drift i 1937/38.

Yderligere ved vi, at det originale SJ loko nr. F 1200 (DSB 964) oprindeligt havde ilagt kedel SJ 1248, NOHAB 1020, bygget 1914.

Sidst, at DSB kedel nr. 1974 = SJ reservekedel nr. SJ 1380.

Den sidste kedel i DSB litra E nr. 964, DSB kedel nr. 1964 er ex. SJ kedel 1368, NOHAB 1069, bygget 1916 og oprindeligt ilagt SJ litra F nr. 1209, der senere igen blev ilagt nr. SJ F 1207.

Jeg håber ikke jeg har øget til forvirringen, selvom jeg selv har svært ved at ”holde fast”. Man kan dog håbe, at der i arkivalierne et eller andet sted må ligge en kedelfortegnelse med en ”direkte” omsætning SJ kedel nr. til DSB kedel nr. På den anden side var det jo ikke nødvendigt, da DSB jo startede forfra i 1937/38 med deres egen nummerering efter nøje fysisk kontrol og gennemsyn af kedlerne samt bl.a. lokomotivernes reparationsbøger med tilhørende kedelafsnit.

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak