Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E lokomotiver keddel. (Generelt)

af Steff, 23/9 2014, 15:15 (3500 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne

Vi ved ikke, undskyld udtrykket, en (bandeord) om numrene for SJ kedlerne, da de overhovedet IKKE er anført i skrivelser mellem "Den Kungliga Järnvägsstyrelse" og Generaldirektoratet bortset fra reservekedlen.

Det der GÆTTES på er det eventuelle kedelnummer. Vi ved med nogle få undtagelser, hvilket sidste kedelnummer lå i de respektive SJ litra F. Og hvis man så ANTAGER, at den kedel overførtes på en åben godsvogn SAMMEN med samme ramme og tender og HEREFTER blev ilagt samme ramme igen efter DSB revision og forsynes med nyt DSB kedelnummer, er der en sandsynlighed for, at kunne spore sig ind.

Men den eneste kedel vi kender her og nu er kedlen i SJ F 1200 i Sverige, for dér har vi et billede af kedelpladen med NOHAB fabriksnummer og DSB kedelnummer 1964 og kender derfor også det svenske SJ kedelnummer.

Den viste liste fra Magnus er altså udarbejdet på dette grundlag, HVIS ovenstående ting er korrekte. Og dér er nok flere spørgsmål en svar, for bl.a. hvilken SJ kedel dækker over DSB reservekedel 2964 og hvilket DSB nummer har den oprindelige SJ reservekedel? Og da vi på datoerne kan se, at Cvk Kh i længere perioder har haft flere kedler og rammer stående, er det derfor muligt, at der er ilagt første brugbare reviderede kedel, da det jo var fuldstændigt ligemeget, hvilken kedel kom i. Man skulle bare have X antal loko klar til køreplanens ikrafttræden.

Jeg kan på en kopi af de fleste kedellister se, hvilken SJ kedel lå i hvilken SJ ramme samt dato (den er vist i bogen), men det er altså ikke nogen sikkerhed efter salget til DSB.

Derfor det lille sp. om nogen havde enten lister eller et foto, der kunne hjælpe hen ad vejen.

Så den viste liste skal altså tages med stort forbehold med DSB, men passer med SJ! Men det ses jo også tydeligt når man ser listen igennem som du også har gjort.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak