Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1ste generations S-tog - De brune S-tog (tekst og billeder)

af Steen Larsen, Søborg, 3/10 2010, 21:07 (4925 dage siden)

De brune S tog, eller 1ste generations S-togene, blev leveret til aabningen af den foerste del af S banenettet da straekningerne fra Frederiksberg - Vanloese - Noerrebro - Hellerup – Klampenborg og Hellerup – Kbh.H – Enghave – Valby, ialt 27,4 Km elektrificering, blev taget i brug i 1934.

Den foerste serie brune S-tog, 28 elektriske motorvogne (MM) og 21 mellemvogne (FU) blev bygget af Frichs og Scandia. Motorvognene havde fire banemotorer paa hver 120 kW (163 HK); en paa hver aksel af motorvognen. Den sidste brune levering (5. serie) havde fire motorer paa hver 147 KW (200 HK). Til fremstilling af trykluft til bremser, doerlukning og op/nedtagning af pantografer forsynedes hver motorvogn med en trykluftkompressor.

Allerede i 1935 blev leveret en 2. serie med yderligere 20 MM og 10 FU enheder, og i 1936 da Hellerup – Holte straekningen aabnedes, blev 2 serien kompletteret med yderligere to nye typer; 23 lette mellemvogne (FML) og 8 styrevogne (FS) med foererrum men uden banemotorer. Da samtidigt perronerne paa flere S-togs stationer blev forlaenget blev det almindeligt efter 1936 at sammenkoble togenhederne to og to i tog til op paa otte vogne.

3 serie med 16 MM og 16 FS blev leveret i 1949/1950 til udbygningen Vanloese- Ballerup, og med ibrugtagningen af straekningen Valby – Glostrup i 1953 kom 4 serie med 24 MM og 24 FS. Den sidste levering af de brune S-tog forekom i 1962 med forlaengelsen til Taastrup hvor der leveredes 17 MM og 17 FS.

Der skete en del forandringer i indretningen paa vognene fra den 1ste til den sidste 5te serie. Bl.a. havde 1ste serie i foererrumsenden et rum til pakgods og toilet men fra 3. serie droppede man helt toilettet. Den sidste 5 serie blev lidt mere ”moderne” med bl.a. lystofsroerbelysning (de gamle havde gloedepaerer) og gummiindfattede frontruder.

De brune vogne begyndte at blive udrangeret sidst i 60erne og starten af 70erne men endnu i 1975 koerte de alle tog paa Frederiksberglinien, ekstratogene paa linie B (Bx) og en del Holte-Ballerup tog i myldretiden (linie C). Inden leveringerne af de sidste serier af 2. generations S-tog, var kundernes klager over de gamle vogne blevet saa omfattende at man i 1975/76 besluttede at opfriske 13 tovognstog af den sidste 5 serie, da man forudsaa at de skulle koere endnu et par aar paa Frederiksberglinien. Vognene blev malet i en mere lys brun farve og der kom ny indretning. De sidste brune opfriskede S-tog blev endeligt udrangerede i 1978 med leveringen af den sidste serie 2. generations tog.

Leveringer af 1ste generations brune S-tog:
(Scandia anvendte foerst fabriksnumre efter 1944)

1 serie:
42 motorvogne MM: 501-542 (Frichs; 1933/158-199), omlitrerede 1941; 701-742. MM 732 (ex 532) tilhoerer Jernbanemuseet.
21 mellemvogne FM: 12501-12521 (Scandia 1933), omlitrerede 1950; 861-881. FM 874 (ex 12514) tilhoerer Jernbanemuseet.

2 serie:
20 motorvogne MM: 543-562 (Frichs; 1935/230-249), omlitrerede 1941; 743-762.
23 mellemvogne FML: 12532-12554 (Scandia 1936), Alle vogne (minus 12532) ombyggede til styrevogne og omlitrerede 1941; FS 901-922.
8 styrevogne FS: 12493-12500 (Scandia 1936), omlitrerede 1941; FS 992-999

3 serie:
16 motorvogne MM: 763-778 (Frichs; 1949-50/377-392).
16 styrevogne FS: 976-991 (Scandia; 1949/19859-19874).

4 serie:
24 motorvogne MM: 779-802 (Frichs; 1952/423-446).
24 styrevogne FS: 952-975 (Scandia; 1952/20716-20739).

5 serie:
17 motorvogne MM: 803-819 (Frichs; 1962/787-803).
17 styrevogne FS: 935-951 (Scandia; 1961-62/23749-23765).

Kildemateriale:
Koebenhavns S-bane 1934-1984; Baneboeger
Lokomotivfabrikken Frichs; DJK
DJKs medlemsblade

[image]

FS 994 (Scandia 1936) er fra 2 serie og dermed en af de aeldste vogne i drift ved slutningen af de brune S-togs indsats. Vanloese 1975

[image]

FS 949 fra 5 serie (Scandia 1962) i Hellerup 1976.

[image]

MM 769 en 3 serie motorvogn (Frichs; 1950/383) ved Ryparken 1976.

[image]

MM 784 (Frichs; 1952/428) i Hellerup 1975.

[image]

MM 808 (Frichs; 1962/792) med line C tog ved Valby 1975.

[image]

MM 793 (Frichs; 1952/437) paa den gamle station i Taastrup 1976.

[image]

To 2. generations styrevogne FS 998 og FS 993 paa opstillingssporene ved Frederiksberg station 1976.

[image]

Den opfriskede og nymalede MM 815 (Frichs;1962/799) paa Godthaabsvej station 1976.

[image]

MM 779 (Frichs; 1952/423) henstillet paa Kbh. Lygten 1976.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB H797

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak