Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker.... (Generelt)

af KimC, 25/9 2014, 14:22 (3500 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Endnu har der ikke været nogen officel melding fra JBM?
Nedskæringer rammer alle offentlige foretagender for tiden, og mon ikke IC4 projektet også kaster sine skygger her?
Jeg har selv været med i en klub hvor vi bogstaveligt talt var ved at drukne i materiel, og opgav virket af samme årsag. Der ER bevaret meget og ved at skære med omhu han det der bliver tilbage komme bedre til sin ret. Museumstog har skåret noget af det dårligste materiel bort allerede. Det gjorde ondt på nogen, men jeg mener man kunne have skåret langt mere. Hvad skal man feks med 3 stk køreklare MY - foruden "åbent-hus" My'eren? Der er ikke museumsrelateret arbejde til dem. Ligeledes skrabede museet i forbindelse med Hermind arvesagen en del privatbanemateriel til sig, som man ikke har haft ret meget gavn af. Dette var vel den primære årsag til Skælskørbanens nedtur der til sidst endte i lukning.
Det gjorde ondt på nogen at S-togene blev reduceret fra to potentilet køreklare sæt til én udstillingsvogn. Indrømmet, men interessen har åbenbart vist sig ikke at kunne bære veterankørsel med S-tog, og så må det være sådan.
Jeg kan ikke hele Jernbanemuseets beholdning udenad, men udover det jeg har nævnt forekommer der mig at være en del dubletter eller næsten-dubletter. Der er ingen der siger at det der afhændes absolut skal hugges op. Så vidt jeg ved blev der ved oprydningen på Cvk Kh cirkuleret i DVF om noget kunne bruges andetsteds. Svenskerne kan sikkert buge en MY eller to, samt MZ 1425 når IC4 projektet skrottes. Hollænderne er vilde med damplokomotiver idet de selv fik udryddet stort set alle deres egne ved dampdriftens ophør. Den fejl kan vi lære af. Men de ville sikkert gerne have en eller flere overskydende dampere.
Hellere rydde op i materielsamlingen når denne i forvejen er meget stor, fremfor at rydde op i aktiviteterne der skaber liv om et museum. Det er muligt at lukningen af Randers - Allingåbro har spillet lidt ind, men de har da kørt flittigt andre steder så det gik da også uden det sidespor.

Men jeg ville godt høre noget fra hestens egen mund, herunder argumentationen, og planerne for fremtiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak