Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op (Generelt)

af Fysikeren, 26/9 2014, 20:51 (3493 dage siden) @ PD Hansen

DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015.

Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne. Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt.

Højere pris:

Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort.

Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage.

Nu er denne rabat jo sådan set af nyere dato, og tanken med den var næppe at gøre den gennemsnitlige pendlers betaling lavere, kun at forære de ekstra dage man havde kortet væk. Eftersom taksterne ikke må stige i gennemsnit med mere end inflationen, så bør det jo betyde, at andre takster bliver holdt mere i ro end de ellers ville. Bortset fra det, så er man jo på vej med en takstomlægning øst for Storebælt, idet man vil have et takstområde her i stedet for tre. Om man når det til januar 2015 ved jeg dog ikke.

Dårligere service:

Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes.

Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt... ;-)

Du mener det kort, der gør det nemt at være bruger af kollektiv trafik, og så sent som i dag har givet mig en rabat på 25% i forhold til klippekort? ;-)

Fordele og ulemper - højere bøder

Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke.
Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr.
Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)

Ankenævnet har slået fast, at manglende strøm ikke udløser en bøde, da udstedelsen af billet kan kontrolleres ved et opkald til centralt hold. Læs evt. her: http://abtm.dk/files/AFGORELSER/XXAFGØRELSE2009-0166[1].pdf


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak