Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2014, 07:23 (3492 dage siden) @ PD Hansen

"DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015. Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne."

Det er kun "væveri" inde i dit hoved. Abonnementsservice er et analogt, mandskabskrævende, forældet og umoderne system, som det er dyrt at opretholde sammenlignet med en digital ordning. At abonnementsservice er forældet og umoderne, er sådan set et faktum.

"Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt."

Nej, der tager du helt fejl. Papir-periodekortet vil ikke blive bevaret, men opretholdes kun i en kort overgangsperiode, indtil periodekort-delen af Rejsekortet er udrullet. Det tager lang tid (1 år) at afvikle alle abonnementsservice-aftalerne, og det vil være at smide gode penge efter dårlige at lade det analoge og det digitale periodekort eksistere side om side i længere tid end nødvendigt, blot fordi der er nogle der føler sig snydt og/eller ikke kan få deres vilje. DSB er ikke nogen gavebod, men skal drives økonomisk forsvarligt, så det nytter ikke at stampe i gulvet og holde vejret, til man bliver blå i hovedet.

"Højere pris: Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort. Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage."

Ja, den slags kunder findes, men det er ud af den samlede passagermængde forsvindende få mennesker, der er så togtossede, at de også ligger og kører med tog i deres fritid året rundt. Men de der gør, bliver da selvfølgelig ikke forhindret i fortsat at gøre det - de skal bare lige pludselig til at betale for det. Det du misvisende kalder en "rabat" er nemlig ikke en rabat lavet for at lokke flere folk ind i togene, men en nedsættelse/bonus, der i sin tid alene blev lavet ud fra den erkendelse, at pendlerne, som de er flest, ikke rejser kollektivt på deres ferier og fridage, hvorfor de da selvfølgelig heller ikke skulle betale for fulde 12 måneder i en abonnementsservice-ordning. Det er kun rimeligt, at de ganske få mennesker, der rejser dag ud og ind året rundt, også betaler for deres rejser. De får jo den normale periodekortrabat ligesom alle andre, og der er ingen grund til, at de skal have foræret ekstra 13 %'s nedsættelse, som den almindelige pendler ikke får. Det er de øvrige passagerer, der betaler for de ekstra rejser i ferier og på fridage, men jeg kan selvfølgelig godt se, at det er smadder ærgerligt for dig, at du ikke kan have snablen nede i de andre pendleres lommer og bliver 'snydt' for dine 'retmæssige ca. 13 %.

Dårligere service: Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

Ja, det er dårligere service, at folk skal tænke og huske selv. Folk er jo ikke længere så kvikke i hovederne som i de gode gamle før-abonnements-service-dage for ca. 15 år siden. Men okay, det er da selvfølgelig ærgerligt, at folk i et velfærdssamfund ikke længere kan få offentlig tænkestøtte på et produkt, der udfases til fordel for en digital løsning, hvor tænkestøtten alt andet lige gives i form af en automatisk tank-op-aftale. Der er noget, der halter dér.

"DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes."

Det er meget muligt, at det ikke lykkes, men så vil der være en anden automatisk optankningsløsning til den tid. Så du bliver ikke ladt i stikken.

"Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt..."

Næh, egentlig ikke spor pudsigt. De periodekort-rejsende skal nok blive informeret om Rejsekortet på anden vis. Det skal du ikke være bekymret for, at de ikke bliver. Det er kun "pudsigt", fordi din sølvpapirhat klemmer lidt.

"Fordele og ulemper - højere bøder Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke."

Ja, det kan jeg godt forestille mig, at du ikke ved. At sondre mellem sværhedgrader af glemsomhed er svært, så det undlader de fleste menneker normalt at gøre.

"Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr. Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)."

Nej, manglende strøm betyder ikke kontrolafgift på 750 kr.

Har du fået en kontrolafgift, fordi du har glemt dit periodekort, kan du bede DSB Kundecenter vurdere din sag. Er du tilmeldt 'glemt kort'-ordning og har glemt dit periodekort, vil du to gange inden for et år kunne glemme dit kort uden at der bliver udstedt en kontrolafgiftkan mod at legitimere dig. Den ordning fortsætter uændret og har i øvrigt ikke noget med abonnemmentsservice at gøre, men er et spørgsmål om billetkontrol. "Glemt kort"-ordningen kræver, at man har et gyldigt kort. Har man ikke gyldig kort eller billet, er der ingen nedsættelse i kontrolafgiften.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak