Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring (Trafikpolitik)

af UTJ, 29/9 2014, 10:07 (3494 dage siden) @ Fysikeren

Det kan godt være DSBs ledelse stadig tror på spagetti-togene, men jeg kan love jer at det menige DSB-personale ikke har ret mange rosende ord om disse tog.


Tvivler på, at DSB's ledelse tror på IC4, især hvis du snakker med dem bag lukkede døre.

Klart.

Pointen er at IC4 er en regnskabsmæssig klods om benet og det har det været i de sidste mange år. Magnus Togmus er klog i og med at han så tydeligt har meldt ud at det er den bogførte værdi som er møllestenen.

Så jo, alle, inkl DSB's ledelse, ser vel at IC4 skal væk hurtigst muligt.

At det har kunnet betale sig at reparere på IC4 skyldes nok så meget regnskabsteknik, bl.a. hensyn til selskabets solvens - dyrt og splid af 'rigtige' penge, men trods alt en overlevelsesstrategi. Der er jo forskel på driftsudgifter og investeringsudgifter..... Det kan nemlig også forklare hvorfor der ikke har været 'råd' til erstatninger og at lejeaftaler på vogne har betydet at man vel har betalt for indlejet materiel flere gange nyprisen.

Ikke smukt, men en typisk suboptimering som jo har haft succes i og med at DSB som selskab har overlevet. Gad forresten vide om fusionen med DSB S-tog A/S ikke var for at kunne udnytte S-togs aktiver til at lappe på 'store-DSB's' regnskab?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak