Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Skørping overkørsel 453 nedlagt (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2014, 19:10 (3484 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/10 2014, 19:21

Overkørsel 453 i Skørping er blevet nedlagt på et tidspunkt mellem onsdag den 8. oktober 2014 kl. 18.26 og torsdag den 9. oktober 2014 kl. 9.39.

Om den er helt nedlagt, kan diskuteres. For selv om Banedanmark har sat afspærringer op, går bommene stadig lystigt op og ned, når der kommer tog, de røde lamper blinker og klokkerne bimler. Jeg gætter på, at dette - for mange af de lokale - lidt pudsige indslag skyldes, at I-signalet fra syd og U-signalerne mod syd er i signalafhængighed af overkørselsanlægget? Det kan andre sikkert svare på.

Hvornår præcist overkørslen blev spærret af, ved jeg ikke. Men når man kigger på nedenstående billeder, må det være sket i løbet af natten, for man har sikkert ikke nået at brække al den asfalt op mellem klokken 7 og klokken 9.39.

At overkørslen i den lokale bevidsthed ikke er helt nedlagt kunne konstateres ved selvsyn. Da jeg indfandt mig ved overkørslen kl. ca. 9.30 i morges, var afspærringerne langt fra helt på plads og en lokal beboer passerede overkørslen til fods (fik jeg så alligevel set den absolut sidste officielle passage af den stadig ikke nedlagte overkørsel?) På perronen ved spor 1 stod tre Banedanmarkmedarbejdere, hvoraf den ene var kvinde og åbenbart havde svært ved at forstå, at man ikke sådan bare lige lukker en overkørsel, der har været åben i 145 år og 20 dage. Hun pustede sig i hvert fald gevaldigt op, og i stedet for at erkende, at overkørslen endnu langt fra var ordentligt afspærret, afmærket og beskiltet, begyndte hun nærmest at råbe og skrige af den arme stakkel, der passerede overkørslen.

Helt komisk blev det, da en anden af de lokale fredsommeligt stod og kiggede på overkørslen. Han befandt sig ikke på Banedanmarks område men stod på en kommunalt ejet grund, der ikke indgår i byggeområdet og som på ingen måde er afspærret, afmærket eller beskiltet. Den iltre kvindelige Banedanmarkmedarbejder for over sporene og "bortviste" den helt uskyldige lokale beboer med ordre om at forlade "vores byggeplads". Som om han på nogen som helst måde udgjorde nogen som helst form for risiko eller stod et sted, han ikke måtte. Vorherre bevares.

Den kvindelige Banedanmarkmedarbejder var rent til grin og alle de lokale stod og rystede på hovedet af hende. Jeg må medgive, at hun virkelig ikke var nogen værdig repræsentant for Banedanmark ophidset og ukontrolleret, som hun var.

Jeg har boet i Skørping i flere omgange og kender stedet godt. Indtil fodgængertunellen er færdig, skal fodgængere og cyklister ud på en kilometerlang omvej for at komme fra den ene side af overkørslen til den anden, og det er derfor altafgørende, at stedet er "hermetisk lukket", hvis Banedanmrk vil undgå ulovlig sporpassage. Det er ikke nok med lovens bogstav, skilte eller iltre medarbejdere.

Når engang fordgængertunellen er ibrugtaget, vil det stadig være nødvendigt at sikre hermetisk mod ulovlig sporpassage, for som hele projektet er udformet, skal beboere, der bor vest for banen og som skal med togene, ud på en lang permanent omvej ned gennem fodgængertunellen, op igen, nord på forbi stationsbygningen, op på en trappe, hen over sporene og ned på perronen. I 145 år og 20 dage har man lokalt anvendt overkørsel 453 som en mere eller mindre legal adgangsvej til og fra perronerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Overkørsel 453 onsdag den 8. oktober 2014 kl. 17.42.

[image]
Overkørsel 453 torsdag den 9. oktober 2014 kl. 9.39. I midten af persongruppen ses den kvindelige iltre Banedanmarkmedarbejder.
Begge fotos: Skørping. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak