Jernbane måske ved at blive genetablere .. (Generelt)
Der er vel forskel på en veteranbane med lav hastighed, relativt lavt akseltryk, og lavt kørselsvolume, og en helt nyanlagt bane.
Naturligvis er der det, men det foranlediger jo lidt til spørgsmålet, om det er materialer eller arbejdet der koster ved et sådan genanlæg af et spor. Men jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det mon ville koste at lave et spor i "trafikal kvalitet" hele vejen fra Høng til Værslev ;)
Feks ved skinnerne kan man genanvende skinner der er udskiftet andetsteds på grund af slid, men ikke er faldet for kassationsgrænsen. Kørselsomfanget på veteranbaner er ikke af en karakter der giver nævneværdigt skinneslid, for hvor mange veteranbaner har timedrift ugen igennem, året rundt?
Pointen med, at man kan bruge brugte skinner giver mening, men at de bliver mindre slidt giver vel kun en besparelse på det løbende vedligehold, ikke anlægsomkostningerne?