Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet (Generelt)

af ThomasTT, 18/10 2014, 16:50 (3477 dage siden) @ Fysikeren

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railw...

En meget interessant artikel, som også har relevans i Danmark, hvor politikerne vil tilgodese de ganske få, der rejser mellem Århus og København, på bekostning af tusinder af pendlere.


Interesant artikel, men jeg er også helt uenig i henvisningen til danske forhold, hvor der netop bygges nye baner ind til de store byer - til gavn for alle pendlere.
Kun vejle fjord broen er måske lidt tvivlsom alt efter hvordan togene faktisk kommer til at køre.

Geografien i Danmark lægger heldigvis ikke op til at begå de her fejl. Det nærmeste man kommer det er vel de måske lidt for få stop for de hurtigste tog, men det kan jo til enhver tid ændres. Derudover kunne det være fordelagtigt, hvis nogle af de lokalbaner, der fodrer byer, der i fremtiden får bedre forbindelser, som fx nyk. Falster eller Holbæk i stedet blev til direkte forbindelser. Men det er også noget, der til enhver tid kan bygges videre på.


Nu er jeg så uenig i, at Vejlefjordbroen er et problem, da man vil køre lyntog både ind gennem og uden om Vejle. Men videre så nævner artiklen taksterne som et problem: De nye højhastighedstog er alt for dyre, hvorfor lavprisfly er et alternativ. Hvis man i Danmark holder fast i, at alle tog koster det samme, og der ikke kommer særlige tillæg osv., så vil lyntogene næppe havne med det problem, medmindre man hæver den generelle takst. Tendensen i Danmark går jo mod ét landsdækkende takstsystem (i første omgang et vest og et øst for Storebælt), så er optimist :)

jeg siger jo sandelig heller ikke, at vejle fjord-broen er et problem. Jeg kalder den "måske lidt tvivlsom". Den er det nærmeste vi kommer trådens problemstilling, fordi der jo bruges penge på at skære pendlere væk. Det er jo netop det, der skaber dyre takster, når flere forskellige tog skal køre på forskellig måde med færre afgange og mere komplicerede køreplaner.

Men jeg vil da hellere have broen end ingenting. Den fungerer også som overhalingsbane og der er interessante muligheder for videreudvikling med en meget hurtig forbindelse Aarhus-Kolding og videre sydpå. Og så især fordi vejle jo i den ene retning betjenes af toget fra struer og i den anden retning kunne blive en del af en Aarhus-Billund forbindelse. I så fald er broen en god løsning.

Jeg gætter på, at Vejle på sigt skæres væk fra alle Aarhus-Kbh tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak