Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad har BaneDanmark gang i ? (Jernbanen i dag)

af Kai Bayer alias Match, 19/10 2014, 11:36 (3449 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg kan fortælle jer, at mit læserbrev gav anledning til både en forsideartikel i JydskeVestkysten, samt en hel side under lokalafdelingen med kommentarer fra både Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen, som jeg i øvrigt har korresponderet godt med under debatten om Togfonden, samt vores borgmester og BaneDanmarks projektleder, som hedder Iben Marcus-Møller, og som i et ret skarpt "forhør" af den lokale journalist fortæller, at "..det er lidt kluntet formuleret."( I annoncen).

"Så BaneDanmarks opdrag er at undersøge hvordan og ikke hvorvidt, der kan etableres en linieføring helt til Legoland?" Hertil er svaret fra Iben Marcus-Møller: "Lige præcist".

Så spørger journalisten: "Altså går undersøgelsen ikke ud på om der kan være forhindringer i vejen for at føre jernbanen helt til Legoland ?" Hertil er svaret: "Det har du ret i." Journalisten spørger så også, hvorfor BaneDanmark så har formuleret sig så ubehjælpsomt i annoncen. Det har Iben Marcus-Møller ingen kommentar til.

Der har været kritiske røster fremme om fornuften i at anlægge en jernbane fra Vejle-Herning linien og til Billund. Men stort set ingen debattører har været bekendt med, hvor mange gæster der rent faktisk besøger vores Billund-attraktioner hvert år.

De senere år har der i gennemsnit været mellem 3 og 4 mio. årlige gæster til Billund Lufthavn, til Legoland og til Lalandia. Stort set alle gæster har været nødt til at bruge bil for at komme til Billund, og trafikken en god sommerdag i Billund by er ret koncentreret, kan jeg fortælle jer.

Fra foråret 2016 åbner LegoHouse midt i Billund centrum, og her forventes et årligt besøgstal på mellem 250.000 og 300.000 gæster.

Så I kan forhåbentlig godt forstå, hvorfor vi gerne vil have en jernbane til både Billund lufthavn og Legoland/Billund by.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak