Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad har BaneDanmark gang i ? (Jernbanen i dag)

af Frank Poulsen, 19/10 2014, 17:16 (3475 dage siden) @ Fysikeren

Uanset hvad, så håber jeg, at de rette personer får læst dette notat i tide: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...


..men der står så intet om de muligheder Signalprogrammet vil give ift tættere togfølge. Der er vel ingen der siger at kortere blok inddeling og tog til Billund i blokafstand af tog til Herning ikke skulle kunne lade sig gøre?


Tvivler på, at der er en ret stor effekt ved det. Hvis flere blokke/AM-signaler ville hjælpe på en enkeltsporet bane, så var der nok flere af dem rundt om i landet. Hvis du i én retning har to tog lige efter hinanden, så vil et modkørende tog jo skulle krydse dem begge, dvs. enten holde længe ved en krydsningsstation eller have et pænt langt krydsningsspor. For slet ikke at snakke om, hvis to tog i hver retning skal krydse hinanden. Hvis togene kører med 70 km/t og togfølge på 3 minutter i begge retninger, så skal et sådan krydsningsspor være små 5 km, hvis ingen tog skal have et relativt langt ophold.

Ja, hvis alle 4 tog skal krydse på samme station. Men jeg kan nu sagtens se fornuften i at sende 2 tog ud af Vejle med 3-5 minutter imellem sig. Uden at jeg kender præcise planer (de er der nok ikke endnu) så forventer jeg også en krydsningsstation mellem Jelling og Billund. Ligger den i samme afstand som Gadbjerg ligger så kunne det jo passe med at den krydser der, mens Herning linien krydser i Gadbjerg, og så kommer der 2 i røven af hinanden ind mod Vejle også. Hvis du kan følge min forklaring? Det kræver dog selvfølgelig en krydsning mod Billund et sted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak