Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet (Generelt)

af ThomasTT, 19/10 2014, 17:28 (3470 dage siden) @ BoergeOf61

Det er jo netop det, der skaber dyre takster, når flere forskellige tog skal køre på forskellig måde med færre afgange og mere komplicerede køreplaner.


I forhold til hvad? Jeg har forstået, at de nye såkaldte superlyntog erstatter de eksisterende IntercityLyn, så antallet af tog herunder forskellige tog er uændret.

Men jeg vil da hellere have broen end ingenting. Den fungerer også som overhalingsbane og der er interessante muligheder for videreudvikling med en meget hurtig forbindelse Aarhus-Kolding og videre sydpå.


Ikke meget længere sydpå. Mig bekendt bliver jernbanen syd for Kolding kun godkendt til 160 km/t. Den vigtigste opgradering mellem Kolding og Padborg bliver udbygning til dobbeltspor. Det er vist ikke tanken, at vi, der bor vest for Storebælt, fortsat skal rejse med tog via Padborg.

Edit: Et spørgsmål er så, hvad der sker med de direkte tog mellem Aarhus og Hamburg. I DSBs seneste plan til Transportministeriet stod, at der blev forudsat, at togene mellem Danmark og Tyskland blev drevet som fri trafik.

Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene. Udviklingen går generelt den modsatte vej. Færre ruter med flere afgange. Også inden for busdrift. Hellere levere noget effektivt for mange end noget dårligere til lidt flere. Derfor tror jeg også på sigt, at alle aarhus-kbh tog vil køre over fjorden.

Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter. Det er så hurtigt, at det vil få betydning langt længere ned i Sønderjylland uanset forholdene dernede. Det kunne måske sågar medføre en genåbning ind til aabenrå


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak