Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er det så stort et problem? (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 19/10 2014, 17:57 (3449 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg har ganske enkelt svært ved at forstå de diskuterede problematikker vedr. antal tog mellem hhv. Herning og Billund by.

Jeg har ved de møder, der har været afholdt i mit lokalområde spurgt ind til muligheden for at IC tog fra hhv. København og Ålborg/Århus har vogne til Billund Airport bagest i oprangeringen, som dernæst kobles fra i Jelling og fortsætter mod Herning og Billund Airport/Billund by.

Det skulle kunne lade sig gøre, fik jeg oplyst. Hvis altså DSB var med på ideen. Og i Billund-området satser vi naturligvis på, at DSB i samarbejde med Legoland - og senere arrangementer i LegoHouse - laver særture til Legoland og LegoHouse med alt betalt.

Endvidere vil rigtig mange forretningsrejsende med fly ud fra Billund med fordel kunne bruge tog i stedet for at betale dyre parkeringspenge.

I de oprindelige planer fremlagt på et offentligt møde i Billund Centeret i foråret, lagde Trafikstyrelsen op til, at endestationen bliver på P-pladsen vest for Legoland, og at der bliver dobbeltspor på linien mellem Billund Lufthavn og Legoland/ Billund by.

Byrådet i Billund kommune er parat til at skyde penge i en omlægning af trafikken til og fra Legoland, men det ser ud til, at en linieføring frem til Legolands indgangsparti er for kompliceret på grund af den store og tætte biltrafik.

Jeg vil selvfølgelig foreslå, at Legoland Station laves af "legoklodser". Og det er ikke en joke !
Byrådet i Billund kommune har nemlig vedtaget, at Billund by skal udvikles til at være "Capital of Children" eller Børnenes Hovedstad, og her ankommer man naturligvis til en jernbanestation af legoklodser. Formentlig vil både LEGO og Legoland spæde lidt til byggeriet :-)

Problemet er, at lange de fleste af de byer, der udgør lufthavnens grundlag ikke er inkluderet i den løsning. Intet Aarhus, Horsens, Kolding, Esbjerg osv og Odense er reelt noget nær ligegyldig, da de i fremtiden vil kunne komme lige så hurtigt til kastrup.

Det er stort set kun en gevinst for Vejle,Herning og Holstebro. Men også her er løsningen dårlig, da der bliver for få afgange. En lufthavn skal have et vist antal afgange for at det ikke bliver ligegyldigt. Endelig koster det vel også tid at samle og skille tog i Jelling, hvorved man generer det store flertal der ikke skal til lufthavnen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak