Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 19/10 2014, 18:44 (3470 dage siden) @ steenth

Hvorfor ikke det? Selvom antal direkte tog er begrænset, er det blevet bedre med skifte antallet af forbindelser, selvom man på de fleste skal skifte et par gange for at komme til Hamborg.

Det afhænger af rejsetiden, og hvad der skal skiftes mellem. Med nye, hurtige tog både over Storebælt og over Fehmern Bælt kan rejsetiden nemt blive kortere via København end via Padborg.

Aktuelt er regionaltogene mellem Flensburg og Hamburg 2 min. hurtigere den ene vej og 7 min. langsommere den anden vej end ICE-togene. Fra Randers til Hamburg er rejsetiden kun omkring 16 min. længere med skift i Middelfart el. fredericia samt Flensburg.
Edit: Rejsetiden via Høje Taastrup er nu onkring 2,5 timer længere end rejsetiden via Flensborg (8t. 28m. mod 5 t. 43 m. - 5 t. 59 m.).

Selvom timedrift vil være bedre end hver anden time som det er nu det meste af tiden.

Et spørgsmål er, hvordan togdriften til Hamburg via Padborg bliver efter 2021. Heldigvis ser det ud til, togene mellem Kolding og Padborg bliver en smule hurtigere end de nuværende tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak