Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Direkte tog til/fra Billund (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/10 2014, 20:02 (3470 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg har tidligere skrevet lidt om direkte tog/til fra Billund her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75861

Hvis tog til/fra Billund Lufthavn skal blive en succes, skal frekvensen være høj. I min verden må det betyde tog mindst hvert 30. minut.

Driftsperioden bør vel være fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Charterfly har det jo med at ankomme og afgå på de mest mærkelige tidspunkter.

Der har været forslag fremme om direkte tog Herning-Billund, Aarhus-Billund, Odense-Billund osv. osv.

Jeg har svært ved at forestille mig en tilfredsstillende økonomi i direkte tog f.eks. Aarhus-Billund hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig kørsel hvert 30. minut Billund-Vejle fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Det lyder jo besnærende at lade et direkte tog Aarhus-Billund køre sammenkoblet med et andet tog Aarhus-Vejle og så afkoble sættet i Vejle og lade det køre til Billund. Og på samme måde (Københvan)-Odense-Jelling. Det kan godt være, at man kan finde noget at koble sig bagpå Aarhus-Vejle hvert 30. minut - men så bliver det næppe med faste minuttal. Og hvor mange togsæt vil der ikke blive bundet i en sådan trafik Aarhus-Billund?

Jeg synes, at det er godt med tog til Billund Lufthavn. Men jeg kan på ingen måde se, at det skulle være realistisk at køre direkte tog udover Vejle - med de få undtagelser, som er nævnt tidligere og som på ingen måde kan generere direkte forbindelser hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak