Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet (Generelt)

af ThomasTT, 19/10 2014, 23:32 (3476 dage siden) @ BoergeOf61

Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene.


Mere besværligt, ja, men ikke nødvendigvis dyrere.

Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter.


Kolding er med i Timemodellen. Det står på s. 4 - 5. Sønderjylland påstås også at få god forbindelse til Timemodellen.

besværligt=dårligere drift=færre passagerer=dyrere.

At Kolding er med i timeplanen siger vel ikke meget om en eventuel hurtig forbindelse til Aarhus.

Hvis man ser på den ekstremt høje andel af pendlere (80%)til København, der allerede i dag vælger toget i en by som Slagelse så viser det potentialet så snart den samlede pakke for alvor udkonkurrerer bilen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak