Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet (Generelt)
Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene.
Mere besværligt, ja, men ikke nødvendigvis dyrere.
Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter.
Kolding er med i Timemodellen. Det står på s. 4 - 5. Sønderjylland påstås også at få god forbindelse til Timemodellen.
besværligt=dårligere drift=færre passagerer=dyrere.
At Kolding er med i timeplanen siger vel ikke meget om en eventuel hurtig forbindelse til Aarhus.
Hvis man ser på den ekstremt høje andel af pendlere (80%)til København, der allerede i dag vælger toget i en by som Slagelse så viser det potentialet så snart den samlede pakke for alvor udkonkurrerer bilen.