Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spisevogn ved Øresundsvej Station (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 24/10 2014, 02:51 (3465 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/10 2014, 03:20

"Det tror jeg ikke du skal regne med."

Hvorfor ikke? Det ene udelukker ikke det andet. Der tales i avisen om en spisevogn, hvor man kan indtage et ”måltid” (altså ikke bare en ispind). Så skal de fleste gæster da vist være hurtigspisere, for der er grænser for, lang tid et tog kan være om at køre rundt på en 2-3 kilometer lang intern bane på museet, ligesom der ganske rigtigt, som Svend B J skriver andet steds i tråden, nok vil være et par enkelte detaljer omkring gradienter og kurveforhold på en sådan bane. Hvis banen skal have sportilslutning til Nærumbanen i Fuglevad, som Svend foreslår, skal den krydse Mølleåen på en bro, og ved Brede skal den passere bag om Brede Værk tværs gennem en børnehave for at komme til Ørholmsvej og mosle gennem idyllen ved Ørholm til Ørholm station. Ingen af delene, tror jeg, at fredningsmyndigheder og andre går med til, og så er der kun en intern bane på selve museet tilbage. Hvis den så skal være en rundbane, vil det kræve kurveradier på 100 meter (sic!), dvs. smalspor, og hvis man blot vil køre frem og tilbage på et stykke normalspor, bliver kørestrækningen maks. 1000 til 1500 meter lang. Der skal i så fald en del ture til med ”spisevognen”, før jeg bliver mæt, og det bliver en eksklusiv oplevelse at komme med vognen, for i højsæsonen har museet tusindvis af gæster. Hvis der med ”spisevogn” menes en form for permanent cafeteriadrift, kræver det fødevaremyndighedernes godkendelse, godkendt køkken etc., og det tror jeg ikke, man kan opnå i et ”træskur på hjul”. Indrettes der derimod – hvad jeg tror, er planen - cafeteria i en bygning ved Øresundsvej station, vil der ikke være noget til hinder for, at man kan spise i og omkring vognen.

Med venlig hilsen og bøvs! ;-)

M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak