Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LNJ Sm13 i efterårsferien (Generelt)

af Lars Kragh, 24/10 2014, 12:56 (3465 dage siden) @ Gæst

Det er jo altid ærgerligt, at det ikke lykkedes at sætte den originale motor (Frichs) i LNJ SM-13, men vi måtte indse, at det ikke kunne lade sig gøre.

Frichs motoren var simpelthen slidt op, og vi havde ingen muligheder for at skaffe nye reservedele til den. Derfor fik vi et sponsorat, som betød at motorstativet blev bygget om til en Mercedes/MAN 407 motor som ligger i Y-tog.

Af motorer der har ligget i skinnebusser kan nævnes: Scania-Vabis D-802, Frichs type 8115 CC, Hercules DFXC fra USA, (DBJ), Leyland D680 og SM-13 med Mercedes/MAN 407.

Ud fra den pragmatiske betragtning, at have en driftsstabil motor, så vil jeg vove den påstand, at 99,9999% af de passagerer som køre med vores skinnebus, er "ligeglade" med hvilken motor der ligger i den!

Hvis man læser Motor Materiel 3, Skinnebusser side 50 og 51, vil man konstaterer at der blev og var store problemer med især Frichsmotoren.

Derfor valgte vi i sin tid, at bygge op fra grunden en helt ny og renoveret Mercedes/MAN 407 motor. Alt inde i motoren er nyt, således at vi i dag har en driftsstabil motor, som er økonomisk, men ikke mindst at have et reservedelelager, hvis der skulle opstå "problemer" I motoren er der minimum til ca. 1.000.000 km kørsel, så det bliver nok ikke i min, vores eller børnebørns tid, at vi behøver at renoverer den.

Lægger lige et par billeder ud, fra opbygningen af den nye motor i foråret 2006, i Græsted

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak