Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"internationale tog" mm-staus 2014 (Jernbanen i dag)

af mss-logoff, 24/10 2014, 20:41 (3469 dage siden) @ gamle ole

Internationale tog som sådan er langtfra en uddød art. Der har været reduktioner her og der, men alt i alt er der flere tog der krydser grænser i Europa end nogensinde før. Også komfortniveauet er generelt væsentligt højere end i gamle dage.

De i sin tid typiske direkte vogne findes dog stort set ikke mere, togene deles ikke undervejs, og man må i dag derfor oftere påregne at skifte tog undervejs.

Nattog derimod er i den vestlige del af Europa under afvikling.
Deutsche Bahn som i sin tid var en af de største på området har i årevis reduceret i nat- og autorejsetogene, og nu kan de ikke skjule det længere, målet er en total afvikling.
Også både de belgiske og franske baner der tidligere havde omfattende vognparker og talrige vognløb har trukket sig helt tilbage.
Anderledes ser det ud i det østlige europa. Der er prisforskellen mellem fly og tog større, og nattoget er stadig den mest benyttede rejseform over længere distancer. Men mon ikke de bare er et par årtier bagefter?

Det var sq skønt dengang man kunne iagttage tog til det halve Europa på København H,
jeg husker bl.a. Nord/Nordwestexpress, sæsontog til Frankrig og Holland, Østersø-ekspressen, Neptun, samt div. EC- og D-tog til Tyskland...

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak