Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg) (Jernbanen i dag)

af Nattogsrejsende, 27/10 2014, 01:05 (3468 dage siden) @ LasseG

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?


Naturligvis forudsat den nuværende ejer af vognene er interesseret i at sælge/udleje dem.


Flere grunde:

  • I den nye løsning kører toget mellem København og Fredericia sammen med eksisterende tog og man spare dermed en lokomotivfører på den strækning.

Det giver, som jeg ser det, ganske god mening.

[*]De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.

Det er et argument, jeg ofte hat set brugt som begrundelse for nattogs manglende lønsomhed og dermed en af årsagerne til de aktuelle nedlæggelser af tog med ligge-/sovevogne. Men det er jo ikke et nyt fænomen, og det undrer mig derfor, at man i mange år alligevel har bygget ligge- og sovevogne og brugt dem i nattog, selv om de har holdt stille mange timer i døgnet. Er det mon alene de billigere flybilletter over de seneste 1-2 årtier, der har ført til nedgangen for nattogene?

En mulighed for at øge lønsomheden ville være også at benytte liggevognene i rene dagtog. Eksempelvis kører "Snälltåget" mellem Malmø og Stockholm med liggevogne (i siddeposition) i dagtog. Alternativt kunne man have lange togløb på 16-20 timer, så vognene ville være i drift det meste af døgnet.

[*]Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
[*]Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.
[/list]

Man kunne jo evt. have forlænget toget til Berlin, Köln eller en anden by - så ville det være en lidt længere tur. Men selv om toget kun går til Hamborg, vil jeg nu mene, at der er en stor komfortmæssig forskel på at sidde op og at kunne ligge ned i de relativt få nattetimer.

Der er jo herudover ret mange danskere, der rejser til Berlin, idet de f.eks. har en ferielejlighed der, eller rejser som led i deres arbejde. Jeg har også indtryk af, at det direkte dagtog er ganske populært, især fredag og søndag samt hele højsommeren. Jeg tror derfor godt, der kunne være tilstrækkelig efterspørgsel efter et tog til Berlin med ligge- og evt. sovevogne, hvis afgangs- og ankomsttiderne var fornuftige (i modsætning til de nuværende direkte vogne til Prag, der ankommer til Berlin kl. 4:23). Det kunne også give lidt konkurrence til natbusserne samt de sene aften- og tidlige morgenfly.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak