Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

TKVJ nr. 12 prøvekørt i dag - 3 fotos (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/10 2014, 08:30 (3440 dage siden) @ KimC

En jernbaneklubs formåen kendes på evnen til at istandsætte damplokomotiver og holde dem kørende. Det var nok ikke så lang tid man havde regnet med da KLK i sin tid indkøbte lokomotivet.


Den maskine var totalt slidt op da KLK overtog den, og der er blevet bandet stygt over den i værkstedet i Lunderskov, så det kunne høres over hele remiseområdet. Så vidste alle at nu havde 12-folkene igen fundet noget der var totalt i stykker. Så blev der ikke sagt så meget ved kaffebordet, men der er da blevet tænkt højt over om maskinen ville være blevet sat i stand hvis man fra starten havde vidst alt om hvor dårlig den var, eller om de mange timer havde været givet bedre ud på noget andet.
Men nu er den der, og nu skal den så til at tjene det hjem der er blevet lagt i den, så den skal ca køre 1,1 millioner kilometer igen.

TKVJ Nr. 12 bliver uden tvivl et af de største aktiver for KLK og skal nok vække opsigt, hvor den end kommer frem.
Når man ser det flotte resultat, så skal dette smukke lokomotiv nok blive et trækplaster ved jeres kørsler.
Som nævnt i denne tråd, så kunne et oplagt emne for et åbent-hus arrangement i Randers eller Roskilde, eller et arrangement i Odense, måske være Mogul-maskiner, som vi jo har nogle stykker af her i Danmark, både i køreklar og ikke-køreklar - bl.a. er TKVJ Nr. 12's "artsfælle" i Aalborg, FFJ 34, jo ligeledes blevet køreklar igen, efter knapt 10 år på værksted - det kunne være interessant at se de flotte maskiner sammen en dag.
Jeg glæder mig til at komme og klappe TKVJ Nr. 12 en skønne dag - og jeg håber at nedbruddet ikke skyldtes noget alvorligt (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak