Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sænk/Hæv Strømaftagere (Generelt)

af esni, Frederikssund, 27/10 2014, 13:18 (3468 dage siden) @ a.nissen

Nødvendigheden af at sænke pantografen kommer af, at moderne elmotorer - eller snarere deres styringskontrol - ikke tåler et pludseligt skift i strømforsyninges fase. Man kan derfor godt hæve den samme pantograf efter passage af en neutralzone. Dette gælder ved zoner, hvor det kun er et faseskift, der kan forekomme, mens spændingen nominelt er den samme på begge sider.

Hvad der gælder, hvor spændingen evt. også kan skifte, det ved jeg ikke noget om. Måske er det her nødvendigt med skift af pantograf. Det kan være, andre herinde kan sige noget om det.

Nord for Klampenborg er der en neutralsektion, hvor der sker et skift i kørespændingens fase, men der nøjes man med at tvangsudkoble motorerne - det ahr et andet sæt mærker....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak