Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg) (Jernbanen i dag)

af LasseG, 27/10 2014, 19:48 (3468 dage siden) @ Nattogsrejsende

[*]De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.


Det er et argument, jeg ofte hat set brugt som begrundelse for nattogs manglende lønsomhed og dermed en af årsagerne til de aktuelle nedlæggelser af tog med ligge-/sovevogne. Men det er jo ikke et nyt fænomen, og det undrer mig derfor, at man i mange år alligevel har bygget ligge- og sovevogne og brugt dem i nattog, selv om de har holdt stille mange timer i døgnet. Er det mon alene de billigere flybilletter over de seneste 1-2 årtier, der har ført til nedgangen for nattogene?

Både det og det at nattogene de fleste steder ikke støttes af det offentlige og derved skal kunne stå på egne ben i dag.


En mulighed for at øge lønsomheden ville være også at benytte liggevognene i rene dagtog. Eksempelvis kører "Snälltåget" mellem Malmø og Stockholm med liggevogne (i siddeposition) i dagtog. Alternativt kunne man have lange togløb på 16-20 timer, så vognene ville være i drift det meste af døgnet.

Bestemt, det er jo ikke mange år siden at der kørte skolerejsetog med EA og Bc-t. Men fordelen ved IC3 er jo at DSB har dem holdende i både København og Hamborg i forvejen i sommernætterne og der skal derfor ikke investeres noget i materiel. Det ville være noget andet hvis DSB havde vogne og lokomotiver som kunne bruges.

[*]Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
[*]Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.
[/list]


Man kunne jo evt. have forlænget toget til Berlin, Köln eller en anden by - så ville det være en lidt længere tur. Men selv om toget kun går til Hamborg, vil jeg nu mene, at der er en stor komfortmæssig forskel på at sidde op og at kunne ligge ned i de relativt få nattetimer.

Der er naturligvis en stor forskel men en forlængelse vil blot koste flere penge medmindre man koble vognene bag på et dagstog. Men det er jo set før så det kan man naturligvis gøre hvis det var.


Der er jo herudover ret mange danskere, der rejser til Berlin, idet de f.eks. har en ferielejlighed der, eller rejser som led i deres arbejde. Jeg har også indtryk af, at det direkte dagtog er ganske populært, især fredag og søndag samt hele højsommeren. Jeg tror derfor godt, der kunne være tilstrækkelig efterspørgsel efter et tog til Berlin med ligge- og evt. sovevogne, hvis afgangs- og ankomsttiderne var fornuftige (i modsætning til de nuværende direkte vogne til Prag, der ankommer til Berlin kl. 4:23). Det kunne også give lidt konkurrence til natbusserne samt de sene aften- og tidlige morgenfly.

Nattoget Malmö - Berlin har jo været en mulighed, nu må vi se om det vender tilbage næste år med de ændringer der er i færgerne mellem Sverige og Tyskland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak